Czeskie koleje z polskim symulatorem

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

14
05.2018

Autocomp Management nie zwalnia tempa prac nad nowymi symulatorami kolejowymi. Aktualnie prócz realizacji symulatora elektrycznego zespołu trakcyjnego typu 36WEa „Impuls” dla Województwa Zachodniopomorskiego, przygotowuje dwa symulatory elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Panter 640 7Ev dla Kolei Czeskich.

W ten sposób Koleje Czeskie będą posiadały jeden z najnowocześniejszych symulatorów dwóch pojazdów kolejowych, a jednocześnie jedyny w kraju symulator elektrycznego zespołu trakcyjnego. Symulator będzie znajdował się w dwóch lokalizacjach w Pradze i Czeskiej Trebovej. Urządzenia będą spełniały wymagania określone w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 23 października 2014 r. w sprawie ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów (Dz. U. 2014 poz. 1566) chociaż przepis ten nie jest wymagany na terenie Czech.

Szkolenie na symulatorze może obejmować prowadzenie pociągu na odtworzonych trasach stanowiących odzwierciedlenie wirtualnego odcinka linii kolejowych dostosowanej do ukształtowania sygnalizacji i oznakowania istniejącego na rzeczywistych trasach kolejowych w Czechach. Trasy te mogą być dowolnie konfigurowane przez instruktora który ma możliwość przestawiania zwrotnic i kierowania na odpowiedni tor w momencie tworzenia scenariuszy jak i podczas szkolenia.

Symulator będzie posiadał układ projekcji oparty na wielkoformatowym monitorze wysokiej rozdzielczości dla wizualizacji szyby czołowej, przy odtwarzaniu zarówno typowych, jak i niestandardowych zdarzeń eksploatacyjnych, technicznych i pogodowych, w szczególności takich jak trudne warunki atmosferyczne (np. mgła, deszcz, śnieg, zmiana pory dnia/roku), nieprawidłowe działanie podzespołów infrastruktury kolejowej, wystąpienie sytuacji nieuniknionego zderzenia kolejowego z innym uczestnikiem ruchu kolejowego na tym samym torze, pojazdem drogowym na przejeździe, potrącenie człowieka lub usterki urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dzięki modułowi awarii możliwe jest zasymulowanie przez instruktora jednej z kilkudziesięciu opracowanych awarii pojazdu kolejowego podczas szkolenia. W celu usunięcia awarii osoba szkolona musi wykonać czynności zgodnie ze scenariuszem postępowania i obsługi urządzeń pulpitu maszynisty jak i przepisami ruchu kolejowego.

Symulator ACM dostarczony i Uruchomiony dla Kolei Czeskich będzie zapewniał następujące funkcje, umożliwiające realizację wymaganych założeń szkoleniowych:

  • poprawną obsługę urządzeń kabinowych, maszynowni i zewnętrznych;
  • wsparcie przy doborze nowych pracowników zakwalifikowanych do szkolenia, jako maszynista lub jako kandydat na maszynistę;
  • szkolenie podstawowych umiejętności obsługi pociągu lub pojazdu trakcyjnego podczas jazdy;
  • sposoby eksploatacji pociągów nauczania i umiejętności w każdych warunkach tras, klimatycznych i środowiska;
  • nauczanie umiejętności bezpiecznego prowadzenia pojazdu, w tym procedur operacyjnych (również jazda z prędkością toczenia pojazdu wynoszący 0,5 - 0,8 km / h przy załadunku i rozładunku terminali), ograniczenia prędkości, istniejące systemy sygnalizacji, poprawiając bezpieczeństwo pracy; zmniejszenie liczby wypadków i incydentów wykolejenia pojazdu szynowego;
  • naukę poprawnego hamowania i przyspieszania pojazdem zapewniająca poprawną metodę oszczędność energii;
  • zdobycie doświadczenia w usuwaniu ewentualnych usterek w pojeździe trakcyjnym jak w lokomotywach;
  • poprawę umiejętności prowadzenia pojazdu trakcyjnego, nabywanie doświadczenia kierowców ze stażem;
  • zapoznanie się ze sprzętem kolejowym oraz uzyskanie możliwości odtworzenia specjalnych warunków jazdy na trasie kolejowej;
  • zapoznanie się z rzeczywistą trasą jazdy na wyznaczonym szlaku kolejowym;
  • zapoznanie się z dynamiką pojazdu jak, modelem matematycznym jaki i logiką działania poszczególnych modułów pojazdu spalinowego i elektrycznego;
  • zapoznanie się z sygnalizacją, oznakowaniem torowym i przepisami ruchu kolejowego w Czechach;
  • zapoznanie się i obsługa systemu kontroli oznakowania dla pojazdu typu Mirel;
  • zapoznanie się z systemem bezpieczeństwa ruchu kolejowego AVV.

 Nr

Moduł

PTT Symulator

1.

Pełna kabina lokomotywy (stacjonarna)

2.

Pulpit maszynisty

3.

Monitor wirtualnej maszynowni VTM

 

4.

Platforma ruchu 6DOF

 

5.

Stanowisko instruktora

6.

Stanowisko obserwacyjne

7.

System wizualizacji, system audio, Interfejs użytkownika

8.

CGE (Central Grafic Engine)

9.

Układ projekcji z wykorzystaniem monitora

10.

Odwzorowanie wirtualnej trasy

12.

System bezpieczeństwa systemu ruchu

 

13.

Fundament platformy

 

14.

Szafy zasilająco-sterujące typu rack

Symulator składa się ze stanowiska szkoleniowego, gdzie maszynista lub kandydat na maszynistę odbywa szkolenie. Obsługa i nadzorowanie stanowiska realizowana jest przez instruktora ze stanowiska IOS.

Stanowisko szkoleniowe wyposażone jest w:

  • pełną kabinę symulatora pojazdu typu Panter 640 7Ev , odzwierciedlającą wnętrze rzeczywistej dając odczucie przebywania w prawdziwym pojeździe;
  • układ projekcji w pełni odwzorowujący proporcje oraz pole widzenia obrazu wizualizacyjnego zgodnie z widzianym przez szybę czołową pojazdu rzeczywistego;
  • system dźwiękowy i komunikacji instruktora z osobą szkoloną;
  • w pełni funkcjonalny pulpit maszynisty dostosowany do symulacji wraz z podnóżkiem i oryginalnym fotelem maszynisty. Stanowisko w pełni odwzorowuje miejsce pracy maszynisty w elektrycznym zespole trakcyjnym typu Panter 640 7Ev;
  • w pełni funkcjonalne elementy wyposażenia pulpitu maszynisty dostosowane do symulacji tj. nastawnik jazdy zawór hamujący, terminale maszynisty dokładnie odwzorowane przez ACM z zachowaniem funkcjonalności, wyglądu, ekranów materiałów jak i siły wymaganej do obsługi. Trzy monitory płyt górnych pulpitu umożliwiające zamianę widoków między sobą (zmianę konfiguracji pojazdu) oraz odwzorowanie kilku urządzeń różnego typu dla radiotelefonu lub urządzeń typu Mirel.

Pomieszczenie symulatora zostało podzielone w odpowiedni sposób umożliwiając poprawne rozmieszczenie wszystkich modułów symulatora zgodnie z wymaganiami infrastruktury systemu. Adaptacja pomieszczeń umożliwia rozmieszczenie urządzeń wchodzących w skład symulatora, w tym odzwierciedlonej kabiny pojazdu kolejowego oraz części administracyjnej. Część administracyjna składa się ze stanowiska instruktora nadzorującego i weryfikującego proces szkolenia, jak i operatora przygotowującego i kierującego pracą symulatora oraz części technicznej szafy zasilająco sterującej typu RACK oraz części pomieszczenia obserwacyjnego dla osób oczekujących na szkolenie.

Dzięki modułowej budowie symulatora pojazdu trakcyjnego typu Panter 640 7Ev możliwe jest przyszłe przystosowanie symulatora o dodatkowe komponenty lub modernizację istniejących tj. układ projekcji z wykorzystaniem wielkoformatowych monitorów wysokiej rozdzielczości dla szyb bocznych.

 Producent

Autocomp Management Sp. z o.o.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie České dráhy logo

    České dráhy logo

  • Powiększ zdjęcie Model symulatora pojazdu trakcyjnego typu Panter 640 7Ev

    Model symulatora pojazdu trakcyjnego typu Panter 640 7Ev

  • Powiększ zdjęcie Model stanowiska szkoleniowego

    Model stanowiska szkoleniowego

  • Powiększ zdjęcie Wizualizacja centrum szkoleniowego w Pradze

    Wizualizacja centrum szkoleniowego w Pradze

  • Powiększ zdjęcie Wizualizacja centrum szkoleniowego w Czeska Trebova

    Wizualizacja centrum szkoleniowego w Czeska Trebova

  • Powiększ zdjęcie Pulpit pojazdu trakcyjnego typu Panter 640 7Ev

    Pulpit pojazdu trakcyjnego typu Panter 640 7Ev

  • Powiększ zdjęcie Autocomp Management logo

    Autocomp Management logo