Maszyniści ŁKA testują SIMTRAQa

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

06
10.2016

Maszyniści ŁKA są pierwszymi kolejarzami, którzy mogą przetestować pierwszy na świecie mobilny symulator pociągu.

Udostępniony do testów maszynistom Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej symulator pozwala na odwzorowanie tras kolejowych z całego świata w technologii 3D. Realistyczny obraz otoczenia można oglądać na oknach znajdujących się w kabinie maszynisty. Dzięki zastosowaniu sześciostopniowej platformy ruchu 6DoF możliwe jest odtworzenie wszystkich sił oddziałujących na maszynistę podczas jazdy w różnych warunkach atmosferycznych oraz w trakcie różnych zdarzeń np. wjazd samochodu na przejazd kolejowy, poślizg czy wykolejenie.

Pewnych sytuacji takich, jak spadające drzewo czy kolizja z samochodem bez symulatora nie można nauczyć. Do tej pory, by nabyć nawyki automatyzmu maszyniści musieli szkolić się na symulatorach poza Łodzią – podkreślił Janusz Malinowski Wiceprezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Dzięki temu urządzeniu, przyszli i obecni maszyniści będą mogli nauczyć się prawidłowych reakcji na występujące podczas jazdy zdarzenia awaryjne. Jestem przekonany, że symulator pomoże spółce ŁKA w profesjonalnym szkoleniu kadr – mówił Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Jak wskazują dane zawarte w Raporcie w sprawie bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce Urzędu Transportu Kolejowego ponad 72% zdarzeń kolejowych spowodowane jest czynnikami zewnętrznymi. Dlatego nadrzędnym celem przyświecającym twórcom symulatora było stworzenie warunków, w których maszyniści mogą w bezpiecznych warunkach mierzyć się z sytuacją wtargnięcia na tory pieszych, zwierząt, czy wystąpieniem problemów technicznych z samym pojazdem kolejowym. SIMTRAQ pozwala kierującemu pojazdem ćwiczyć właściwe reakcję na nagłe zdarzenia minimalizując w ten sposób ryzyko wypadku.

Symulator SIMTRAQ został pokazany po raz pierwszy podczas wrześniowych targów InnoTrans 2016 w Berlinie, gdzie został bardzo dobrze przyjęty, ogromne wrażenie na  odwiedzających stanowisko Qumaka zrobiła mobilność symulatora, która jest pierwszym tego typu rozwiązaniem na świecie. 

Prezentujemy dziś praktyczne zastosowanie symulatorów sześcioosiowych, które w mojej ocenie zaadresują poważne problemy związane z bezpieczeństwem prowadzenia pociągów, umożliwi szybkie wprowadzenie zasad bezpiecznego, ekonomicznego prowadzenia różnego rodzaju składów oraz zasadniczo wydłuży czas jego eksploatacji - powiedział Tomasz Laudy Prezes Zarządu Qumaka. Te wszystkie elementy adresują poważne wyzwania natury regulacyjnej i ekonomicznej przy gigantycznych inwestycjach, które  obecnie są realizowane przez przewoźników.

Dwudniowe szkolenia zaczęły się w środę. Maszyniści będą reagować na sytuację, gdy dzik nagle wybiegnie na tory, albo pojawi się tam człowiek lub samochód. Będą musieli dostosować jazdę do zmiennej aury lub reagować, gdy duży konar spadnie na szybę w kabinie. Taki przypadek miał miejsce we wtorek w pobliżu stacji Łódź Żabieniec.

Więcej o SIMTRAQ

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Pulpit maszynisty

    Pulpit maszynisty

  • Powiększ zdjęcie Janusz Malinowski Wiceprezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Witold Stępień marszałek województwa łódzkiego, Tomasz Laudy Prezes Zarządu Qumaka

    Janusz Malinowski Wiceprezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Witold Stępień marszałek województwa łódzkiego, Tomasz Laudy Prezes Zarządu Qumaka

  • Powiększ zdjęcie Pulpit instruktora

    Pulpit instruktora

  • Powiększ zdjęcie Pulpit maszynisty

    Pulpit maszynisty

  • Powiększ zdjęcie Szynobusy ŁKA

    Szynobusy ŁKA

  • Powiększ zdjęcie Logo Qumak

    Logo Qumak

  • Powiększ zdjęcie ŁKA logo

    ŁKA logo