Praca maszynisty to służba

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

07
07.2017

Zawód maszynisty to nie tylko praca, ale przede wszystkim wymagająca poświęcenia służba. - Na szczęście zaczyna ona przyciągać coraz więcej osób. Ważne też, że szkolenie odbywa się w cywilizowanych warunkach - mówi w rozmowie z „Kurierem Kolejowym” Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów w Polsce.

Odkąd weszło w życie rozporządzenie ministra ds. transportu określające czas szkolenia na maszynistę, trwa ono około półtora roku. Wcześniej część firm szkoleniowych dawało uprawnienia „osobom z ulicy”,  bez przygotowania, by po trzech miesiącach pozwolić im stanąć za nastawnikiem. To było barbarzyństwo - podkreśla Leszek Miętek.

Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów w Polsce żałuje, że standardem nie jest jeszcze szkolenie maszynistów na symulatorze pojazdu, na który ma autoryzację. - Dzięki temu będzie zajmował się prowadzeniem pociągu, nie zastanawiając się, gdzie ma np. włącznik wycieraczek czy hamulec. Być może zastosowanie znajdą wymienne kabiny przy tym samym oprogramowaniu - dodaje.

Leszek Miętek zwraca uwagę na problem nadmiernej eksploatacji pracowników. Związek od kilku lat zabiega o to, aby uchwalić ustawę o warunkach i czasie pracy maszynistów, ponieważ obecnie sfera ta jest regulowana przez Kodeks Pracy, co jak zauważa prezydent ZZM, pozwala zgodnie z prawem - na zatrudnianie maszynisty na 24h na dobę. - Tam, gdzie funkcjonują zbiorowe układy pracy, jest OK.  Ale u pozostałych przewoźników sytuacja jest patologiczna. Wielu z nich pracuje u kilku pracodawców na umowach zlecenie, poza etetem - podkreśla Leszek Miętek.

Prezydent ZZM uważa, że powinny zostać wprowadzone specjalne przepisy, tak jak w przypadku kierowców ciężarówek. Dodatkowo oprócz obowiązkowego rejestru pracy maszynistów, w UTK należałoby stworzyć centralny rejestr wszystkich maszynistów. - Taki system zawierałby szczegółowe parametry każdego maszynisty dotyczące uprawnień do wykonywania zawodu, autoryzacji na konkretny szlak i typ pojazdu, ważności egzaminów, szkoleń, badań lekarskich itp.- wylicza prezydent Związku Zawodowego Maszynistów w Polsce.

Temat zapotrzebowania na maszynistów i problemach ich pracy zostały poruszone w czerwcowym wydaniu Kuriera Kolejowego.

Źródło:

Kurier Kolejowy logo

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Leszek Miętek, Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce

    Leszek Miętek, Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce