CS Natura Tour buduje Centrum Symulatorów do Szkolenia Maszynistów i Kandydatów na Maszynistów

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

18
08.2018

Spółka z Grupy PKP, świadcząca m.in. usługi szkolenia maszynistów na symulatorach zamówiła 6 symulatorów. Ich dostawcą jest Autocomp Management. Całość zamówienia szacowana jest na ok.  20 mln zł. Zamówienie ma zostać zrealizowane do 30 czerwca 2019 roku.

Przedmiotem zamówienia jest:

  1. Adaptacja lub budowa wskazanych przez Zamawiającego pomieszczeń w zakresie niezbędnym do poprawnego działania symulatorów pojazdów kolejowych CS Natura Tour Sp. z o.o. zgodnie z uzgodnionym przez Zamawiającego Planem wraz z opracowaniem niezbędnej dokumentacji.
  2. Budowa symulatorów pojazdów kolejowych CS Natura Tour Sp. z o.o. zgodnie z uzgodnionym przez Zamawiającego Planem we wskazanych przez Zamawiającego pomieszczeniach wraz z opracowaniem niezbędnej dokumentacji.
  3. Instalacja i wdrożenie symulatorów wraz z opracowaniem scenariuszy szkoleniowych przy udziale pracowników Zamawiającego.

Inwestycja ma rozpocząć proces budowy całego systemu symulatorów na Grupy PKP. Przedsięwzięcie ma być częścią większej inicjatywy – budowy Centralnego Ośrodka Szkolenia Kolei. Będzie on działał w ramach spółki CS Natura Tour. W realizacje projektu ośrodka szkoleniowego zaangażowały się największe spółki z Grupy PKP: Polskie Linie Kolejowe, Cargo, InterCity, Szybka Kolej Miejska w Trójmieście czy Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Aktualne zamówienie przewiduje dostarczenie, instalację, uruchomienie, gwarancję i opiekę serwisową sześciu symulatorów szkoleniowych pojazdów kolejowych w tym:

  • trzech symulatorów pełnozakresowych z systemem ruchu jednej serii pojazdu trakcyjnego (lokomotywa elektryczna);
  • jeden symulator pełnozakresowy z systemem ruchu lub bez systemu ruchu z wymiennym pulpitem sterowniczym;
  • dwóch serii pojazdów trakcyjnych (elektryczny i spalinowy zespół trakcyjny);
  • jeden symulator pełnozakresowy z systemem ruchu spalinowego pojazdu trakcyjnego (lokomotywa manewrowa);
  • jeden symulator kabinowy pojazdu kolejowego pomocniczego.

Zgodnie z zamówieniem symulatory będą składać się z następujących elementów:

  1. sześciu stanowisk szkoleniowych;
  2. sześciu stanowisk instruktora;
  3. sześciu stanowisk obserwacyjnych;
  4. siedmiu pulpitów sterowniczych (w symulatorze zespołów trakcyjnych wymienne dwa pulpity, oddzielnie dla elektrycznego i spalinowego zespołu trakcyjnego);
  5. oprogramowania symulacyjnego.

Dostarczone urządzenia zapewnią symulację jazdy pojazdami kolejowymi pięciu serii:

  1. lokomotywy elektrycznej serii ET22 (typ 201 El);
  2. elektrycznego zespołu trakcyjnego serii 36WE (Impuls);
  3. spalinowego zespołu trakcyjnego serii SA-136 (wymienne pulpity);
  4. lokomotywy spalinowej serii SM42 (6Dg)
  5. pojazdu pomocniczego WM15.

Symulatory zostaną zamieszczone w 5 ośrodkach Natury Tour:

  1. Warszawa, ul. Minerska 16 (symulator pojazdu ET22 (201 El));
  2. Wrocław, ul. Boczna 12 (symulator pojazdu ET22 (201 El));
  3. Kraków, ul. Dworcowa 12 (symulator pojazdu ET22 (201 El));
  4. Spała, ul. Piłsudskiego 20 (symulator pojazdu SM42 (6Dg) i pojazdu WM15);
  5. Gdynia, ul. Morska 350A (symulator z wymiennymi pulpitami pojazdów 36WE i SA-136 ).

Dla czterech stanowisk szkoleniowych bezwzględnie wymagane jest zastosowanie mechanizmu symulacji ruchu o sześciu stopniach swobody umożliwiającego zmianę położenia kabiny symulatora wzdłuż i wokół osi podłużnej, poprzecznej i pionowej. Wymóg ten dotyczy stanowisk symulatorów odwzorowujących pojazdy serii:

  1. ET22 (201E1);
  2. SM42 (6Dg).

Dla stanowiska szkoleniowego odwzorowującego pojazdy serii WE36 i SA-136 (wymienne pulpity) Zamawiający wymaga przedstawienia dwóch opcji:

  1. z zastosowaniem mechanizmu symulacji ruchu o sześciu stopniach swobody, to znaczy umożliwiającego zmianę położenia kabiny symulatora wzdłuż i wokół osi podłużnej, poprzecznej i pionowej.
  2. bez mechanizmu symulacji ruchu.
  3. dla stanowiska szkoleniowego odwzorowującego pojazd kolejowy WM15 nie wymaga się zastosowania mechanizmu ruchu.

Układ ruchu będzie realizowany w oparciu o ruchomą platformę z siłownikami elektrycznymi, na której zabudowana jest kabina immersyjna imitująca kabinę pojazdu kolejowego określonej serii. Układ ruchu będzie generował ruchy kabiny symulatora, które w połączeniu z układem wizualizacji oraz systemem dźwiękowym umożliwią odwzorowanie odczuć osoby szkolonej związanych z przyspieszeniem i hamowaniem pojazdu trakcyjnego i pociągu, oddziaływaniem sił odśrodkowych podczas jazdy po łukach i rozjazdach, oddziaływaniem składu pociągu na pojazd trakcyjny, pokonywaniem nierówności nawierzchni toru, kolizjami z pojazdami drogowymi, przeszkodami na torach, stanu przyczepności kół do szyn.

W zakres oprogramowania symulacyjnego wchodzą systemy:

  1. wizualizacji;
  2. dźwiękowy;
  3. ruchu (oprócz symulatora pojazdu WM15);
  4. informatyczne do obsługi symulatora i procesu szkoleniowego;
  5. komunikacji wewnętrznej pomiędzy stanowiskiem instruktora a stanowiskiem szkoleniowym i stanowiskami obserwacyjnymi.

Symulatory mają umożliwiać szkolenie w zakresie:

  1. prowadzenia pociągów towarowych i pasażerskich z maksymalnymi dopuszczalnymi prędkościami na podstawie wskazań sygnalizacji kabinowej;
  2. prowadzenie pociągów towarowych i pasażerskich z maksymalnymi dopuszczalnymi prędkościami na podstawie wskazań sygnalizacji przytorowej;
  3. jazdy „luzem" do prędkości konstrukcyjnej przewidzianej dla danej serii pojazdu kolejowego (na podstawie sygnalizacji przytorowej i kabinowej);
  4. wykonywania pracy manewrowej związanej z prowadzeniem pociągu (podstawienie składu lub dojazd lokomotywą do podstawionego składu, podział grup wagonowych, odjazd lokomotywą od składu lub odstawienie składu).

Ćwiczenia będą realizowały szkolenia o profilu:

  1. szkoleń doskonalących (dla wszystkich maszynistów posiadających uprawnienia);
  2. szkoleń dla kandydatów na maszynistów;
  3. szkoleń sprawdzających (dla maszynistów posiadających uprawnienia wydane u innego przewoźnika lub celem przekwalifikowania z ruchu towarowego na pasażerski i odwrotnie);
  4. szkoleń powypadkowych (dla maszynistów uczestniczących w zdarzeniach i wypadkach kolejowych, a także jako działanie profilaktyczne).

Wygląd oraz wyposażenie wnętrza kabiny maszynisty będzie wiernym odwzorowaniem wnętrza kabiny rzeczywistego pojazdu trakcyjnego, zapewnić porównywalne (tzn. nie gorsze) warunki pracy dla szkolonej osoby, szczególnie pod względem: wymaganych wymiarów gabarytowych, ergonomii, przewietrzania oraz temperatury. Pulpit maszynisty, w stosunku do założonego poziomu odwzorowania kabiny pojazdu, może zostać zmodyfikowany w zakresie wynikającym z modyfikacji wymuszonej zaimplementowaniem systemu ETCS. Elementy niezbędne do sterowania pojazdem, dostępne dla maszynisty manipulatory, mają zapewniać takie same jak w rzeczywistości warunki ich użycia (wymagana siła, kierunek działania, towarzyszący dźwięk przy ich użyciu - dopuszczalna rozbieżność tylko w zakresie naturalnie występującej w poszczególnych egzemplarzach danej odwzorowywanej serii pojazdu kolejowego).

Kabina maszynisty ma zostać wyposażona w symulatory odbioru i odpowiedniej reakcji na sygnały SHP i CA (ewent. SIFA). W zależności od pojazdu kolejowego i odwzorowanych odcinków linii kolejowych, kabina maszynisty będzie wyposażona w symulatory radiotelefonu kabinowego pracującego w systemach:

  1. analogowych 150 MHz (VHF) z funkcją „Radio-stop";
  2. cyfrowych GSM-R;
  3. analogowo cyfrowych (VHF/GSM-R), poruszających się zarówno po liniach wyposażonych w system analogowy (VHF), jak i po liniach wyposażonych w system cyfrowy (GSM-R).

Stanowisko szkoleniowe zostanie wyposażone w system łączności (telefon pokładowy), który można wykorzystać do prowadzenia rozmów z instruktorem niezwiązanych bezpośrednio z prowadzeniem ruchu kolejowego (np. problemy z działaniem symulatora, sprawy natury osobistej, konieczność przerwania sesji symulacyjnej, itp.).

W kabinie maszynisty znajdzie się pomieszczenie imitujące przedział maszynowy pojazdu. W pomieszczeniu zostanie umieszczony panel wizualny imitujący podzespoły pojazdu kolejowego i składu pociągu służący do lokalizowania i usuwania zasymulowanych awarii pojazdu, podzespołów, składu pociągu oraz do wyłączania, przełączania poszczególnych urządzeń i podzespołów pojazdu w stanach awaryjnych. Ponadto, pomieszczenie ma służyć do wyćwiczenia nawyku ewakuacji maszynisty w przypadku nieuniknionego zderzenia.

Oprogramowanie symulatora będzie zawierać bazę wirtualnie odwzorowanych następujących odcinków linii kolejowych (wraz ze stacjami ograniczającymi) na sieci PKP PLK S.A.:

Nr
trasy

Nr
linii

Punkt początkowy

km

Punkt końcowy

km

Długość
odcinka
w km

Warszawa Wschodnia

4.407 

Gdańsk Główny 

328,120 

323,713 

Skarżysko Kamienna

143,442 

Kraków Główny 

319,810 

176,368 

3

131

Bydgoszcz Główna

370,310

Tczew

498,912

128,602

4

202*

Gdańsk Główny

0,000

Lębork

79,745

79,745

5  

2** 

Warszawa Wschodnia

-4.254 

Warszawa Zachodnia  

3,082 

 

112,530

 

1** 

Warszawa Zachodnia

3,082 

Koluszki 

105,194 

132

Opole Główne

99,322

Wrocław Główny

181,041

180,814

273

Wrocław Główny

0,000

Głogów

99,095

7

93

Oświęcim

25,253

Zebrzydowice

76,374

51,121

351

Szczecin Główny

213,500

Stargard Szczeciński

173,305

 175,572

202

Stargard Szczeciński

333,678

Koszalin

198,301

65 (LHS) 

Hrubieszów

3,123

Zamość Bort.

59,522

 136,439

Sędziszów

314,610

Stawków

394,650

10

248

Gdańsk Wrzeszcz

-0,368

Gdańsk Osowa

18,247

18,615

*) z uwzględnieniem możliwości jazdy torami równoległej linii Nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia (SKM Trójmiasto) od km -1,488 do km 31,164 **) z uwzględnieniem możliwości jazdy torami równoległych linii Nr 448 Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia od km -2,395 do km 4,407 oraz linii Nr 447 Warszawa Zachodnia - Grodzisk Mazowiecki od km 3,082 do km 30,989

 Odwzorowanie ma zapewnić możliwość przejazdu każdej trasy w obu kierunkach, przy czym powinna istnieć możliwość jazdy po następujących torach do jazd pociągowych:

  1. torach szlakowych odwzorowanych linii kolejowych;
  2. torach szlakowych odwzorowanych linii kolejowych oznaczonych w tabeli symbolami (**);
  3. wszystkich torach głównych punktów eksploatacyjnych, przez które przebiegają odwzorowane linie kolejowe oraz linie kolejowe oznaczone w tabeli symbolami (*) i (**).

Nie jest wymagane zapewnienie możliwości jazdy po innych, niż wyżej wymienione torach (np. po torach bocznych punktów eksploatacyjnych, bocznicach, itd.).

Dodatkowo:

  1. odcinek linii Tczew — Pszczółki będzie zawierać możliwość jazdy przez stację Zajączkowo Tczewskie (stacja towarowa) z możliwością wykonywania na tej stacji prac manewrowych —formowanie składów, wymiana grup wagonowych, rozrząd składów przez odrzucenie, rozrząd składów przez przestawienie, obsługa stacyjnych punktów ładunkowych, rozrząd składów przez górkę rozrządową;
  2. stacje początkowe i końcowe powinny mieć możliwość wykonywania prac manewrowych, a stacje pośrednie możliwość jazd przynajmniej po torach głównych dodatkowych;
  3. w przypadku linii kolejowych, które na określonych odcinkach biegną równolegle do siebie i mają ze sobą połączenie, powinna być możliwość jazdy po wszystkich torach tych.

W bardzo dokładny sposób muszą być odwzorowane następujące elementy infrastruktury:

  1. układ torowy w planie i profilu (z zachowaniem rzeczywistych krzywizn, pochyleń podłużnych i załomów profilu, wpływających na dynamikę jazdy oraz widoczność);
  2. nawierzchnia kolejowa (z zachowaniem dokładności umożliwiającej wzrokową obserwację ułożonej drogi przebiegu);
  3. skrzyżowania toru z drogami kołowymi, przejścia dla pieszych, przejścia służbowe;
  4. obiekty inżynieryjne (tunele, mosty, wiadukty, estakady, duże przepusty, przejścia dla pieszych pod torami, kładki dla pieszych, ściany oporowe);
  5. perony, rampy, place ładunkowe;
  6. budynki kolejowe (np. dworce, nastawnie, strażnice przejazdowe, urządzenia elektroenergetyki nietrakcyjnej);
  7. urządzenia elektroenergetyki trakcyjnej;
  8. wskaźniki stałe i przenośne oraz sygnalizatory (np. semafory, sygnalizatory powtarzające, tarcze ostrzegawcze, tarcze ostrzegawcze przejazdowe, tarcze manewrowe, tarcze zaporowe) w zakresie zgodnym z Instrukcją sygnalizacji le-1, (E- 1);
  9. wskaźniki związane z łącznością radiotelefoniczną, np. wskaźniki W28 (zmiana kanału w łączności analogowej), W29 (nawiązanie łączności), wskaźnik zmiany systemu radiowego (analogowy na cyfrowy i odwrotnie);
  10. czujniki torowe i przytorowe (SHP, SSP, ETCS, DSAT, itp.);
  11. oznakowanie miejsca robót na sąsiednim torze.

Symulator będzie odwzorowywać również obiekty ruchome: inne pojazdy kolejowe, pojazdy drogowe, samoloty, rowerzystów i pieszych oraz zwierzęta. Fizyka oraz losowość ruchu wymienionych obiektów powinna być zbliżona do naturalnej, co ważne jest szczególnie w przypadku trenowania sytuacji nietypowych (np. człowiek na torze, wjazd pojazdu drogowego na przejazd, wtargnięcie zwierzęcia na tor). Zaimplementowany model ruchu obiektów powinien uwzględniać ich reakcję (w oparciu o pewien przyjęty rozkład prawdopodobieństwa) na sygnały podawane przez maszynistę, np. sygnał Rp1 "Baczność". Do obiektów ruchomych należy również zaliczyć pracowników kolejowych, podających określone sygnały ręczne zgodne z Instrukcją sygnalizacji le-1 (E-1).

W symulatorze będą odwzorowane następujące zdarzenia typowe:

  1. uruchomienie pojazdu trakcyjnego ze stanu "zimnego";
  2. sprawdzenie urządzeń SHP, CA, SWA, ETCS;
  3. jazda manewrowa (w tym dojazd do składu pociągu);
  4. przygotowanie i zgłoszenie pociągu do jazdy, w tym:
  5. próba hamulców,
  6. sprawdzenie systemu łączności radiowej, w tym poprawności działania sygnału Radio-stop w radiu analogowym (VHF), natomiast w systemie GSM-R zalogowanie się do systemu zgodnie z przyjętymi procedurami,
  7. prawidłowe osygnalizowanie pociągu,
  8. uzyskanie zezwolenia na jazdę.
  9. prowadzenie pociągu w normalnych warunkach ruchowych: na linii jednotorowej lub wielotorowej przy prawidłowo działających urządzeniach srk oraz łączności, bez zamknięć torowych, w trakcji pojedynczej lub ze sterowaniem wielokrotnym;
  10. zmiana kanału radiowego (wskaźnik W28 - radio VHF);
  11. zmiana systemu radiowego VHF na system GSM-R i odwrotnie;
  12. przełączanie systemów zabezpieczenia ruchu pociągów (SHP, ETCS);
  13. zakończenie jazdy i wyłączenie pojazdu trakcyjnego.

Symulator będą odwzorowywać następujące zdarzenia nietypowe — zamierzone:

  1. zdarzenia związane z obsługą trakcyjną:
  2. prowadzenie pociągu lokomotywą o ograniczonych parametrach trakcyjnych (wyłączenie w skutek awarii części napędu lokomotywy np. silnika trakcyjnego, itp.).
  3. zdarzenia związane z sytuacją ruchową:
  4. jazda na podstawie zezwolenia na wyjazd, wjazd, przejazd pociągu bez podania sygnału zezwalającego, jazda na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny (przekazany przez środki radiołączności z zatrzymaniem pociągu lub bez zatrzymania),
  5. prowadzenie pociągu w warunkach ruchu jednotorowego dwukierunkowego po torze czynnym w czasie zamknięcia jednego toru szlaku dwutorowego,
  6. prowadzenie pociągu w warunkach ruchu jednokierunkowego i dwukierunkowego po każdym torze na szlaku dwutorowym przy czynnych obu torach,
  7. prowadzenie pociągu w ramach jazdy "na widoczność",
  8. cofanie, dzielenie i zabieranie częściami składu pociągu ze szlaku,
  9. pchanie, popychanie pociągu,
  10. stosowanie wskaźników i sygnałów przenośnych,
  11. wprowadzenie tymczasowego ograniczenia prędkości.
  12. zdarzenia związane z pracownikami kolei:
  13. prowadzenie robót torowych,
  14. podanie sygnałów alarmowych przez pracowników kolei.

Symulator będzie odwzorowywać następujące zdarzenia nietypowe - przypadkowe:

  1. zdarzenia związane z infrastrukturą drogową:
  2. pęknięcie szyny lub deformacja toru,
  3. złe ustawienie (np. niedoleganie) iglic w rozjeździe,
  4. zdarzenia związane z infrastrukturą sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacją:
  5. skierowanie pociągu w kierunku innym niż wynikający z rozkładu jazdy,
  6. jednoczesny wyjazd lub przejazd innego pojazdu kolejowego bez sygnału zezwalającego poza ukres rozjazdu (rozprucie rozjazdu, starcie boczne),
  7. wyświetlenie na sygnalizatorze sygnału wątpliwego (w tym brak wskazania sygnalizatora),
  8. niezamierzona zmiana sygnału na sygnalizatorze (wygaszenie),
  9. uszkodzenie (np. wybite soczewki kolorowe) lub brak sygnalizatora we właściwym miejscu,
  10. niezgodność sygnałów na sygnalizatorach (np. na semaforze oraz odnoszącej się do niego tarczy ostrzegawczej),
  11. wyświetlenie stanu awaryjnego lub brak obrazu sygnałowego na tarczy ostrzegawczej przejazdowej,
  12. minięcie przejazdu kolejowego z niesprawnymi urządzeniami przejazdowymi (otwarte lub niedomknięte rogatki, zauważony brak działania sygnalizacji świetlnej),
  13. brak lub nieprawidłowe zastosowanie wskaźników,
  14. uszkodzenie radiotelefonu, innego systemu łączności,
  15. brak sygnału radiowego,
  16. brak sygnałów z systemu ETCS.
  17. zdarzenia związane z infrastrukturą elektroenergetyczną:
  18. uszkodzenie elementów sieci trakcyjnej (obniżony wysięgnik podwieszenia sieci, przechylony słup trakcyjny, zerwany wieszak drutu jezdnego, zerwany wieszak liny nośnej),
  19. element obcy na sieci trakcyjnej (np. gałęzie drzew),
  20. zanik, spadek lub nadmierny wzrost napięcia w sieci trakcyjnej,
  21. zdarzenia związane z warunkami meteorologicznymi:
  22. gwałtowne opady atmosferyczne, zamglenie,
  23. powstawanie przeszkód na torze w związku z opadami atmosferycznymi (np. zaspy śnieżne, przybór wód),
  24. miejscowa utrata przyczepności (oblodzenie szyn, wilgotne liście na szynach itd.),
  25. oszronienie lub oblodzenie przewodu jezdnego.
  26. zdarzenia losowe związane z ludźmi, zwierzętami i pojazdami drogowymi:
  27. wtargnięcie pojazdu drogowego lub osoby pieszej na przejazd kolejowy,
  28. obecność osoby pieszej (lub zwierzęcia) w torze poza przejazdem kolejowym,
  29. obecność osoby rannej lub zwłok przy torze (również przy torze innym, niż porusza się pociąg, a także, np. na peronie),
  30. akty wandalizmu (obrzucenie pociągu kamieniami, ułożenie przeszkody w torze, kradzieże, hałdy materiałów sypkich wysypane z wagonów — tzw. usypy),
  31. zasłabnięcie, zranienie, śmierć osób w pociągu (należy rozróżnić sposób pozyskania informacji, np. od kierownika pociągu lub w inny sposób).

Oprogramowanie symulatora będzie uwzględniać awarie, ich symptomy oraz objawy dla odwzorowanych serii pojazdów kolejowych. Lista awarii do zasymulowania:

  1. awarie w systemie pneumatycznym lokomotywy (brak pracy sprężarki głównej, nieszczelność układu pneumatycznego itp.);
  2. brak możliwości uruchomienia lokomotywy (np. brak możliwości podniesienia pantografu, brak możliwości załączenia wyłącznika głównego (szybkiego), brak możliwości uruchomienia silnika spalinowego itp.);
  3. uszkodzenie (połamanie) pantografu;
  4. niesprawność jednego lub większej liczby systemów hamowania (pneumatycznego, elektrodynamicznego, elektropneumatycznego (EP), hamulca postojowego, hamulca bezpieczeństwa (awaryjnego));
  5. uszkodzenia wskaźników na pulpicie maszynisty (zanik wskazań woltomierza, amperomierza, manometrów itp.);
  6. awaria podzespołów obwodu głównego;
  7. awaria obwodów pomocniczych (przetwornice, itp.);
  8. awaria urządzeń czujności pokładowej (CA, SHP, SIFA, ETCS) i radiołączności;
  9. awaria prędkościomierza;
  10. awaria wycieraczek;
  11. awaria syreny ostrzegawczej;
  12. pożar lokomotywy.

Symulator ma symulować następujące nieprawidłowości w składzie pociągu z odpowiednim rozróżnieniem sposobu pozyskania informacji o niesprawności w składzie pociągu:

  1. spadek ciśnienia w przewodzie głównym,
  2. rozerwanie pociągu na szlaku,
  3. wzrost oporu ruchu pociągu (hamowanie części wagonów),
  4. nieszczelność układu pneumatycznego,
  5. brak możliwości wyluzowania hamulców pociągu,
  6. uszkodzenie wagonów w pociągu (grzanie się osi zestawu kołowego, płaskie miejsce w zestawie kołowym, itp. — sygnalizacja DSAT),
  7. uszkodzenie sterowania lub blokady drzwi wagonowych,
  8. uszkodzenie klimatyzacji, wentylacji, ogrzewania, etc. w składzie pociągu,
  9. usterka w sterowaniu drugiego pojazdu w przypadku trakcji wielokrotnej,
  10. pożar w pociągu.

Stanowiska instruktora

  1. Stanowisko instruktora będzie posiadać następujące funkcjonalności:
  2. sterowanie pracą symulatora,
  3. przygotowanie scenariuszy ćwiczeń,
  4. monitorowanie przebiegu ćwiczenia,
  5. bieżące korygowanie scenariusza (doraźne wprowadzanie przez instruktora sytuacji nietypowych adekwatnie do poziomu jazdy prezentowanego przez szkolonego),
  6. utrzymywanie stałej łączności z osobą szkoloną,
  7. rejestrowanie i archiwizowanie przebiegu ćwiczenia.

Stanowisko obserwacyjne wyposażone w duży monitor prezentujący obrazy:

  1. widziane przez maszynistę,
  2. zainstalowanych kamer,
  3. widoku ekranów na stanowisku instruktora, w dowolnej konfiguracji, czyli możliwości prezentowania obrazu jednocześnie z kilku źródeł, ustalanej ze stanowiska instruktora.

Ponadto stanowisko umożliwi słyszalność wybranych kanałów łączności między osobą szkoloną a instruktorem. 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Logo CS Natura Tour

    Logo CS Natura Tour

  • Powiększ zdjęcie Logo Autocomp Management

    Logo Autocomp Management

  • Powiększ zdjęcie Elektryczny zespół trakcyjny serii 36WE (Impuls)

    Elektryczny zespół trakcyjny serii 36WE (Impuls)

  • Powiększ zdjęcie Pojazd pomocniczy WM15

    Pojazd pomocniczy WM15

  • Powiększ zdjęcie Lokomotywa elektryczna serii ET22 (typ 201 El)

    Lokomotywa elektryczna serii ET22 (typ 201 El)

  • Powiększ zdjęcie Lokomotywa spalinowa serii SM42 (6Dg)

    Lokomotywa spalinowa serii SM42 (6Dg)

  • Powiększ zdjęcie Spalinowy zespół trakcyjny serii SA-136

    Spalinowy zespół trakcyjny serii SA-136